Follow Me ^_^

Thursday, October 23, 2008

Kes Buang Kolej Mahasiswa UPM Dan Lain2..=P

Bismillah....

Sedang MAhasiswa Sibuk Menghadapi Peperiksaan,
Timbul Isu MAhasiswa di buang Kolej di UPM...

Sebenarnya Perkara ini dah lama berlaku..
Tapi ramai yang membisu...
Tanpa Pembelaan...
Secara jujurnya..
Mahasiswa spErti kes ini dibuang kolej adalah kerana tidak Pro-Aspirasi..
aku Mempunyai Sahabat yang pernah dibuang kolej..
akibat menyertai pilihan raya kampus atas tiket PMIUPM...
Dia"diNasihatkan" untuk tidak bertanding..
Sedangkan rakanku itu seorang yang aktif di kolej..
beliau juga selalu mengajakku ke surau untuk solat berjemaah..
melihat nasibnya yang sebegitu timbul rasa tidak puas hati didalam hatiku...
Kerana Ramai lagi mahasiswa yang tidak berjasa dan "hancur" tidak pula dibuang kolej...
tapi aku turut membisu..
tidak cukup kekuatan untuk bersuara...
kini, setahun berlalu...
kes yang sama berulang lagi...
tapi Alhamdulillah dapat pembelaan oleh rakan2 seperjuangan...
Semoga Menjadi tauladan buat diriku...

**

cuma aku berasa sedikit hairan...
Aku terbaca blog "arusperubahan"...
Mungkin blog yang dicipta untuk mereka yang pro-aspirasi...
Aku tidak katakan yang pro-aspirasi itu salah...
cuma Pro-aspirasi yang ada sekarang amat mudah dipergunakan oleh HEP..
Berbalik pada blog itu...
sesiapa yang membacanya pasti akan melihat PMIUPM itu adalah "Ganas"," Ekstrim" dan negatif...
aku sendiri berada didalam PMIUPM..
sebagai ahli biasa...
aku melihat perkara sebaliknya..
mereka mengajakku melakukan perkara2 yang baik2..
tiada unsur ganas...
tiada negatif...
adakah dengan mahasiswa menuntut hak itu dikatakan sebagai ganas ??
dan adakah tidak ganas pula jika mahasiswa pula yang di ugut ??

**

Aku Juga merasa Keliru...
Mahasiswa sering di sindir dengan Pinjaman PTPTN...
Ada yang mengatakan Tidak Mengenang Jasa...
Kerana Pinjaman diberikan Kepada Mahasiwa..
Harus di ingat bahawa ianya adalah Pinjaman..
Yang harus dibayar oleh mahasiswa...
JAdi janganlah Persoalkan kemana Gunanya...
itu Adalah Hak mereka...
Alhamdulillah aku Tidak meminjamNya.
Juga Tidak Biasisawa JPA..
Jika tidak Turut Di Katakan Tidak mengenang jasa..
Alahai Peliknya manusia...

PS: Pinjaman Kereta,rumah Anda tidak Dipersoalkan pula..=P

**Ada Akal fikirlah...
**Jangan kerana harta dan pangkat, maruah tergadai...
**Teringat pesan Bonda...
**Berjuang Bukan Kerana Harta...

No comments:

Anda Mungkin Meminat Post ini Juga :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...