Follow Me ^_^

Monday, November 30, 2009

Bokeh !

Bismillah,

Hari ni aku beljar satu ilmu baru,
Terima kasih bagi pembuka thread di ruangan Fotografi di ILI yang menjadi titik tolak aku mempelajari teknik "bokeh" ini..^__^

Bokeh ni bahasa jepun,
kalau dalam bahasa melayunya "blur2"..ehe..

Untuk maklumat lanjut korang boleh la search kat google...

aku berjaya membuat bokeh lambang hati dan segi tiga, hasil pembacaan di flickr dan tutorial bokeh di youtube, pakcik Allan telah memberikan tips yg baik, dan aku berjaya menghasilkan bokeh yang dikehendaki, tQ pakcik Allan..ehe..

ni tips pakcik allan :

Allan Saw says:

The shape cut out has to be slightly smaller than the diameter of the aperature.

So if you were shooting at 50mm lens at f8 then it would be 50/8 = 6.25 or a hole around 6mm.

Cut the hole to suit and you should get good results. There's one shot in my stream if you want to see what I came up with.

Cheers,
Allan.

Hasil cubaan aku :



Wednesday, November 25, 2009

Salam AidiL Adha ! ^__^


Bismillah.

Salam AidiL Adha.
Buat sahabat dan kenalan yang mengerjakan hajji,
Moga dipermudahkan segala urusan,
Dan mendapat hajji yang mabrur hendaknya,

Buat yang meraikan di Kampung halaman,
Moga dapat ketemu nanti,
Maaf dipinta,
Moga erti pengorbanan dapat dihayati sentiasa,
bukan hanya bila tiba Hari Raya.

^__^

Tuesday, November 17, 2009

Lelaki Berjanggut dan Berjambang

Sunnah Berjanggut
Ada Ulama yang berpendapat bahawa hukum menyimpan janggut adalah sunat dan ada yang mengatakan, ia adalah wajib. Tetapi, pendapat yang paling jelas ialah wajib. Ini kerana, terdapat dalil sahih daripada Rasulullah s.a.w.

Antaranya,Daripada Ibn Umar r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Bezakanlah (jangan menyamai) perbuatan orang-orang musyrik, lepaskan (simpan) janggut kamu dan nipiskan misai kamu.”- Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyekutukan ALLAH membiarkan misai mereka dan mencukur janggut mereka, maka lakukanlah perbezaan daripada mereka dengan memanjangkan janggut dan menipiskan misai.” - Hadis riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih.

Jadi, anda dinasihatkan supaya mengikut apa yang telah disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Hukum menyimpan janggut adalah wajib bagi lelaki. Tetapi, terdapat ulama yang menyatakan sunat. Dengan alasan, ia hanya perbuatan Rasulullah s.a.w.

Hujah ini tidak jelas kerana terdapat dalil yang banyak daripada hadis Rasulullah s.a.w yang menyamakan seseorang Muslim yang tidak menyimpan janggut dengan suatu kaum yang lain.Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak menyimpan janggut. Oleh itu, anda tidak boleh menyerupai mereka. Ini salah satu daripada tatacara kehidupan mereka.

Sabda Rasulullah s.a.w:
“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, dia adalah daripada kalangan mereka.”- Hadis riwayat Ahmad.

Sabda Rasulullah s.a.w:
“Bukanlah daripada umatku seseorang yang lain daripada kami. Oleh itu, janganlah kamu mengikut Yahudi dan Nasrani.”- Hadis riwayat al-Tirmizi.

Ibn Taimiyyah berkata:“Haram jika memotong janggut (mencukur janggut). Terdapat dalil daripada al-Quran, Sunnah dan ijmak mengenai larangan meniru gaya orang-orang kafir. Meniru gaya hidup dan akhlak mereka adalah satu perkara yang keji dan termasuk dalam akidah seseorang itu. ”Imam Ibn Abdul Bar dalam Kitab al-Tamhid:“Haram mencukur janggut. Jangan lakukannya kecuali Khunsa (yang mempunyai dua kemaluan) daripada lelaki.”

Seseorang yang mencukur janggut seolah-olah meniru gaya perempuan. Inilah yang membezakan antara lelaki dan perempuan. Menyimpan janggut adalah syiar Islam. Ia adalah akhlak para nabi dan orang-orang yang soleh.Ia adalah salah satu kemuliaan dan penghargaan kepada lelaki.

Rasulullah s.a.w amat mengalakkan seseorang Muslim menyimpan janggut. Rasulullah s.a.w tidak perintahkan umatnya melakukan sesuatu kecuali ada hikmahnya dan kena pada tempatnya. Hanya ALLAH dan Rasulullah s.a.w sahaja yang tahu segala-galanya.

Sebagai seorang Muslim, kita tidak digalakkan menyoal atau menafikan sesuatu yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Ingatlah, setiap apa yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w adalah perintah dari ALLAH. Perintah ini bersifat Tauqifi, iaitu sesuatu yang perlu diterima tanpa mempersoalkannya.Cuba anda teliti kisah-kisah Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Terlalu mudah untuk kita praktikan dalam hidup. Tidak ada yang menyusahkan diri jika kita terima sesuatu yang disampaikan itu menetapi apa yang ALLAH dan Rasulullah s.a.w tetapkan.

Oleh itu, bertakwalah mengikut kemampuan anda. Menyimpan janggut adalah sunnah Rasulullah s.a.w yang membawa kepada hukum yang wajib. Ikutilah sunnah baginda, anda akan bahagia di dunia dan akhirat.


Sunday, November 08, 2009

Alhamdulillah, Thank You Allah - Maher Zain

Bismillah.

Sudah lama tidak menulis.

bukan tiada idea.

cuma malas ingin berbicara.

biarkan semuanya menjadi mainan di minda.

Apa pun, posting kali ini aku nak share lagu dari Maher Zain.

Great Voice, Menyentuh jiwa.

Terima lah, Thank You Allah ! ^__^

Thursday, September 03, 2009

Orang Islam Boleh Pergi Konsert Black Eyed Peas!

Aku tak faham, apa yang Pak menteri Sedang fikirkan...
Dulu dah elok dah, Sekarang tarik Balik..
Takut pelancong tak datang Malaysia ke Pak menteri ?
Sampai sanggup membenarkan Orang Islam Pergi Konsert yang tentunya bermaksiat..haih ~

Malaysia confirms Muslims can attend Black Eyed Peas show
AFP - Thursday, September 3
KUALA LUMPUR (AFP) - - Malaysia's government has reversed a ban on Muslim Malays attending a concert by US hip-hop band the Black Eyed Peas, a culture ministry official confirmed Wednesday.

The Malaysian website for the September 25 event, sponsored by the Guinness brewery, had specified it was "restricted to non-Muslims aged 18 and above," triggering controversy in the multicultural nation.

However, concert organisers Artists World Entertainment announced Tuesday that anyone was free to attend the event which "is open to all individuals aged 18 and above."

"Last week, Muslims were restricted from attending the concert but the restriction has now been pulled back," the culture ministry official told AFP. He declined to be named and could not say why the stance was changed.

Muslim Malays, who dominate Malaysia's population, are not allowed to drink alcohol while members of the Chinese and Indian minorities are not subject to such restrictions.

The furore is the latest in a series of cases which have raised fears that Islamic law is on the rise in Malaysia, threatening its secular status.

Kartika Sari Dewi Shukarno, a 32-year-old part-time model and mother of two, was sentenced to six strokes of the cane by an Islamic court in July for drinking beer.

The government said the punishment was "too harsh" and threatened Malaysia's reputation as a moderate nation. It said the sentence would be put on hold while a review was conducted.

There have also been moves to limit the sale of alcohol in Selangor, the state which surrounds the capital, Kuala Lumpur.

Performances by foreign bands frequently come under fire in Malaysia, particularly from the conservative Islamic party PAS.

The PAS has called for Danish band Michael Learns to Rock to be banned from performing on September 5, saying their concert would be an insult to Muslims during the fasting month of Ramadan.

Sumber : Yahoo News

Monday, August 31, 2009

Arak, KArtika, KuiL dan Merdeka

Bismillah...

Sudah lama tidak membuat ulasan tentang isu semasa..
Ada khabar keluargaku dah tahu kewujudan blog aku..
Agak segan juga kerana mereka tidak semuanya sepandangan dgn aku..
tentu sahaja mereka akan menasihatiku agar tidak termakan dengan kata..

Membaca tulisanku, tentu sahaja mereka tahu aku beraliran kearah yang mana..
Ketepikan soal aliran..
aku pasti kita mahukan yang baik untuk semua..
apa yang penting, kita terus berpandangan kehadapan..

Arak

ISu arak di selangor kedengaran semula..
jika dulu pemuda pas membuat demo dihadapan kilang arak..
kini Gabungan NGO Melayu (kebanyakannya pemuda umno) membuat demo pula..
isunya tetap sama..
cuma penyelesaiannya yang berbeza..
jika dulu semasa Umno berkuasa..
tiada apa tindakan drastik yg diambil untuk menghalang kegiatan arak berleluasa..
kini Pas, parti komponen dalam PR, membuka langkah, memperketatkan kawalan..
dan hasilnya, terdapat beberapa premis menghentikan penjualan arak secara terbuka..
namun, pemuda umno seperti tidak sabar..
mereka mahukan kilang arak ditutup sekarang juga..
pelik, ketika mereka memerintah, tiada pula desakan sedemikian..
tapi itu tidak mengapa..
niatnya baik seperti pemuda pas suatu masa dulu juga..
malangnya..ungkapan "Takbir" di perlekehkan menjadi "Take Beer"..
Jika mereka benci dengan pas sekalipun..
tidak perlu mencerca ungkapan takbir..
cerca sahaja PAS secara terus..
Takbir bukan hanya untuk PAS..
Tapi untuk setiap muslim..
Allahuakbar..Bukannya Hidup Melayu..

Kartika

Pemudi yang berani..
kesanggupanya menerima hukuman dikagumi..
Moga beliau benar2 insaf..
Dan bertaubat Nasuha..

cuma sedikit pelik..
pak menteri pula yang tidak senang dengan hukuman mahkamah..
dikatakannya pula hukuman itu keterlaluan..
dan mempertikaikan mengapa kartika tidak mahu membuat rayuan..
mungkin mereka khuatir akan imej malaysia..
kerana CNN telah mempropagandakan ISu ini..
Sekali lagi kita takut dengan mereka..
walaupun kononnya kita Membenci mereka..

Aku Pelik Kembali..
Pak menteri kata tiada tukang sebat..
Mahkamah pula kata ditangguhkan kerana Bulan Puasa..
Mahkamah juga menolak kenyataan Pak menteri bahawa tiada tukang sebat..
aku pelik..
Menteri itu buat kerja kah ?
Baru ingin mencari tukang sebat !! (padahal sudah ada)
Nampak sangat tiada kesunguhan mahu undang2 Islam dilaksanakan..

Aku membaca Kenyataan KAKAK-DALAM-ISLAM..
Sukahati mereka memperlekehkan ulama'2..
dikatakan Ulama' bersorak gembira kerana menjatuhkan hukuman terhadap perempuan..
sunggup celupar pena mereka..
Aku desak JAKIM cepat2 mengharamkan kegiatan mereka..
walaupun aku tahu ianya agak sukar kerana mendapat dokongan dari anak2 Pak Menteri..

KuiL

KuiL diselangor menjadi Isu..
Aku akui tempatnya begitu dekat dengan surau dan kawasan kediaman..
Jika aku ditempat mereka, aku turut tidak puas hati juga..
Aku tidak pertikaikan tindakan tidak puas hati mereka..
Berdemolah..walaupun itu bukan budaya mereka..
Cuma mengapa banner "Take beer" turut dibawa sama ?
mengapa kepala lembu dipijak2 sedemikian rupa ?
ini bukan Demo kepada SPRM..
ini bukan Demo Isu Arak..
ini demo Isu kuiL..
dan lembu itu Tuhan bagi mereka..
DEngarlah nasihat Ketua Pemuda Umno yang menolak kegiatan menghina agama..
Pembawa kepala lembu dan pemijaknya harus diberi peringtan keras..
agar menjadi pelajaran kepada semua..

Ikuti Penjelasan Khalid samad.. KLIK SINI

Merdeka

HAri Ini Kita menyambut Merdeka..
Alhamdulillah, sudah 52 tahun kita mengecapi kemerdekaan..
Namun adakah kita benar2 merdeka ?
Bukankah kita masih menggunakan perundangan Penjajah ?
Adakah jika kita mengubahnya, maka kita akan diancam untuk dijajah kembali ?
Takutkah kita untuk melawan mereka kembali ?
Agar kita benar2 merdeka ?

Jika selama ini hak 65% umat Islam dibumi Merdeka dinafikan untuk mengunakan perundangan Agama,
Bukankah sudah tiba masanya untuk kita menuntut hak kita ?
Tidak cukupkah 52tahun masa disia-siakan untuk kita menurut kata ?
Mengapa mengambil sebahagian dari Al-Quran, dan meninggalkan sebahagian yang lain ?
Jangan jadikan alasan 35% bukan Islam sebagai penghalang..
Sepatutnya Perundangan ISlam Adalah yang tertinggi..
Perundangan Sivil dibawahnya..
dan itu lah untuk 35% yang bukan islam..

Tidak yakinkah kita dengan Undang-Undang Pencipta ?
Ini Bukan Isu PAS, Umno, Pkr, DAP, MIC apatah lagi MCA..
Ini adalah tanguggung jawab setiap mereka yang bergelar Muslim untuk mengembalikan Hukum Pencipta !
Moga kita benar2 Merdeka.. ^_^

Saturday, August 29, 2009

Merdeka !


"Salam Satu Malaysia"....Alahai~

Logo Yang Menarik..
Tema Juga MEnarik..
Tapi Aku harap ianya bukan retorik..

1 Malaysia Tema dipilih..
Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan..
Aku tak Mahu Becakap lebih..
Ianya Hanya kesinambungan Konsep 1 Malaysia Yang Diwar-warkan.

Harapan Tema Mahukan Semua Rakyat Bersatu hati..
Tanpa mengabaikan Kepentingan Golongan Bumi..
Segala KPI yang di Umumkan nnti..
Harap dapat mempertingkatkan kualiti..

Rakyat Malaysia Majoritinya melayu..
Tidak lupa, Cina dan juga India..
Kita semua 1 Malaysia..

Friday, August 21, 2009

15Malaysia -The Tree [TG Nik Aziz Nik Mat]



Synopsis

Malaysia’s most influential spiritual leader Nik Aziz offers commentary on the virtuous and Islamic way to conduct ethical commerce in his inimitable style.

Video yang Hebat ^_^

Lihat Juga
Potong Saga (Kisah Seorang Cina Mahu Buka Akaun Bank Islam) ,
Chocolate (By Yasmin Ahmad)

Visit http://www.15malaysia.com to watch more videos like this. 15Malaysia consists of 15 short films about Malaysia featuring some of the best known faces in the country including entertainers and politicians.

Tuesday, August 18, 2009

Salam Ramadhan !

Bismillah..
Salam Ramadhan Buat semua..
Ku harapkan ramadhan kali ini Lebih baik berbanding sebelumnya..^_^

Harapan Ramadhan

Artist: Raihan
Song Category: Nasyid
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Monday, August 17, 2009

ISA

ISA (Internal Security Act)..
Akta Yang dibuat oleh British..
Untuk Menangkap Suspek Komunis..
Nampaknya Akta Ini Berjaya menyekat Komunis dari terus berkuasa..
Walaupun Sebenarnya Britishlah Yang menjajah kita..
Aku pun keliru Siapakah yang berjasa..

Sejak tahun 1987,
ancaman komunis sudah tiada..
yang ada hanya ancaman politik..
Akta ini diguna sewenang-wenangnya untuk kepentingan politik..
Operasi lalang..majoritinya tangkapan politik..
Tangkap sumbat..senyap !
Yang zalim terus berkuasa..

PAda tahun 2003,
kononya Ancaman Dari JI..
Suspek2 ditangkap...
Tiada perbicaraan..
dan Mereka tidak perlukan perbicaraan kata mereka..
kerana mereka ancaman negara..
walaupun sudah 6 tahun ditahan tanpa bicara..

Sedang Penagih dadah,
Perogol,
pembunuh nyata,
Pengedar dadah,
Perempit motor,
pembuat maksiat,
Jika ditahan sekalipun,
Ianya Dibicarakan..
Hak mereka tidak pula dinafikan..
Sedang perbuatan mereka itu telah nyata kesalahannya..
Namun, Jika Hendak Jatuhkan Hudud atau Qisas Atau Takzir,
Ada pula yang simpati terhadap mereka..
sedang yang ditahan tanpa bicara tiada kesan bagi mereka..
kerana mereka adalah ancaman negara..
walaupun tidak terbukti lagi kebenarannya..

Ada Yang Kata ISA perlu untuk mengawal keselamatan didalam negara..
Tidak mengapa mengurung Sedikit Nyawa untuk kemashalatan bersama..
Sedang kita berseronok dirumah berjamu selera,
Kerana itu bukan saudara kita,
Biarlah mereka ditangkap tanpa bicara,
Polis sudah tentu mempunyai alasan mereka,
tapi yang pelik kenapa tidak digunakan Alasan untuk membicarakan mereka,
Mana bukti BOM yang mereka rancang untuk cipta..
Tunjukan bukti Perbualan telefon, akses internet,Plan rancangan mereka sebagai bukti,
Itu semua boleh kerajaan dapatkan..
Jika terbukti mereka benar berbahaya,
bicarakan mereka, hukum lah mereka selayaknya.

Ada yang kata jika ISA tiada, Negara akan huru hara,
Seolah-olah jika ISA tiada, Bom2 akan kerap kedengaran disana sini..
Seolah-olah, jika tangkap mengunakan tahanan jenayah,dan tidak dapat dibuktikan,
esok mereka akan terus mengebom..
logikkah ?
Tidak cekapkah polis ?
polis tidak membuat pengawasankah terhadap suspek?
Kecekapan pihak berkuasa yang harus kita tingkatkan..
Jaringan maklumat yang harus diperbaiki..

Tahanan politik,
Lihat sahaja berapa ramai ditangkap,
ancaman negarakah mereka2 ini ?
ancaman negara atau ancaman parti berkuasa ?
Kononnya, Isu perkauman dimainkan..
kita semua dapat menilai,
Secara logik, isu perkauman hanya dimainkan oleh parti berpaksikan perkauman,
siapa dia parti berpaksi perkauman yang ada dinegara ini ?
anda sendiri lebih tahu..
Aku tidak terkejut merekalah yang menyokong Akta ini untuk kepentingan politik mereka..
Hal ini tidak dapat dinafikan..
Bekas PM sendiri mengakuinya..
dan,
Sejarah telah membuktikan..

Mansuhkan ISA !

Wednesday, August 12, 2009

Konvo-Ku

Bismillah...
Pada 09-8-09 yang lalu majlis Konvo-ku..
Aku Sedikit Demam Ketika Itu..
JAdi Suasana Meriahnya Kurang dirasai..
Senyuman dibibir hanya untuk mengambiL gambar tanda Gembira..
Dalam Hati siapa Tahu..
Alhamdulillah Segalanya berjalan dengan Lancar..
Satu FamiLy Datang Mengiringiku..
Terima kasih Mak, Kak Long, Kak Ngah, Lah, Syeka dan Adik.. :)
Jika bukan kerana kalian..tiada semangat untuk ku kesana..haih ~

Tidak Dilupa Kepada rakan Yang Menziarahiku..
Terima Kasih Azmer,Hidhir dan hafiz Atas Pen Itu..
Dan Amiri Atas Ros Merah itu... :P

Terima Kasih Juga pada Sahabatku Syukri Atas Pelawaan ke Majlis keraian..
Maaf kerana tidak dapat menghadirkan diri..
Moga Majlisnya Berjalan dengan Sempurna.. :)

Sunday, August 02, 2009

Soal Jawab Demo Mansuh ISA [Versi Kanak-kanak]


"dah xdpt lesen, jgn la pergi".

Memang ada demonstrasi yg dpt lesen tp jumlahnya sgt sedikit. Rakyat sedang memprotes tindakan kerajaan yg tidak demokratik dan undang2 perhimpunan mesti mendapat permit(dan permit sgt2 terhad untk dikeluarkan) sebenarnya menambahkan lagi ciri ketidak demokratikan undang-undang.

Sedangkan hakikatnya tidak perlukan lesen pun untuk menununaikan hak demokrasi. Demonstrasi di negara-negara maju dan demokratik tidak memerlukan lesen pun. Biarlah mereka nk tunaikan hak mereka. Polis jaga dan pantau sbg penjaga keamanan. Dan demonstrasi tersebut aman damai pun. Malaysia pun begitu, jika tgk dari sejarah demonstrasi, kalo tiada pertempuran dgn pihak polis, aman damai je demonstrasi tue.

Dalam isu palestine december lepas, byk negara tidak menyekat dan tidak menyembur gas pun kpd ribuan org bukan islam yg berdemonstrasi di depan kedutaan israel.

Demonstrasi sebenarnya lebih aman tanpa provokasi dari polis. Polis sbg penjaga keamanan, patut jaga demonstrasi supaya berlangsung dgn aman dan damai lantas memorandum dpt diserahkan kpd baginda Agong. Demokratikkan jika menyekat rakyat dari serah memorandum?

"dh kte nk lawan/protes mrk, mrk kne bg izin ke untuk kte lawan/protes mereka?"

Kenapa tidak serahkan memorandum secara formal tnpa demonstrasi? Dah banyak memo dan bantahan yg diserahkan tnpa demonstrasi. Setiap cara mempunyai kelebihan dan kekurangan yg tersendiri. Dan various types of actions will complement each other. Motifnya, ramai yg tak setuju dgn ISA dan mereka menzahirkan dengan pelbagai cara.

Sumber : Thuaibah@ILI
ada pula yang mengatakan..kan ada habeas corpus

Human Rights Watch berkata bahawa tahanan-tahanan ISA tersebut tidak mempunyai jalan yang efektif untuk mencabar penahanan mereka kerana undang-undang menghalang mahkamah daripada menyemak semula merit-merit penahanan ISA. Walau pun undang-undang membenarkan semakan kehakiman ke atas syarat-syarat prosedur penahanan, mahkamah Malaysia kerap menolak petisyenhabeas corpus yang mencabar penahanan ISA.

Baca kenyataan Lengkap di sini : HRW.com

Wednesday, July 29, 2009

Maaf Tuan Guru Nik Aziz

PERMOHONAN MAAF

Utusan Malaysia memohon maaf kepada YAB Datuk Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat, Menteri Besar Kelantan di atas kesilapan laporan mengenai kenyataan beliau yang disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 15 Jun 2009.
YAB Datuk Haji Nik Abdul Aziz sebenarnya bermaksud bahawa "nasihat beliau tidak semestinya didengar" ketika mengulas mengenai cadangan kerajaan perpaduan pada sidang media itu.
Oleh itu, tajuk atas sebelah kiri, muka surat hadapan Utusan Malaysia pada 15 Jun 2009 iaitu Nasihat saya mesti didengar adalah salah serta bukan menggambarkan apa yang dimaksudkan oleh YAB Datuk Haji Nik Abdul Aziz pada sidang media itu.
Begitu juga fakta berhubung perkara yang sama pada berita penuh mengenai kenyataan beliau itu pada muka surat 7, Utusan Malaysia keluaran 15 Jun 2009, adalah salah.
Utusan Malaysia dengan ini menarik balik dengan sepenuhnya kesilapan tersebut dan secara tulus ikhlas memohon maaf kepada YAB Datuk Haji Nik Abdul Aziz di atas kesilapan yang tidak disengajakan itu dan atas apa jua kedukaan atau pengaiban yang mungkin diakibatkan kepada YAB Datuk Haji Nik Abdul Aziz daripada kesilapan tersebut
Bagi pendapat aku yang tak seberapa ini..
Aku merasakan Utusan Malaysia Mahu Tarik lebih banyak Pembaca yang kini sudah tidak mahu membeli akhbar2 mereka..

dan kes ketidakpuashatian wartawan2 mereka yang tidak dinaikkan gaji menunjukkn keadaan kewangan mereka yg buruk..

Namun Aku tetap bersangka Baik dengan Permohonan maaf itu...

Tapi...

Selepas membaca ruangan dalam akhbar..
nampaknya mungkin akan ada permohonan maaf lagi selepas ini..hahaha...

Lain KaLi Berfikir Dahulu Sebelum Menulis...Haih ~


Monday, July 27, 2009

Tutorial : Animated Gif (Part-Two)

Bismillah.alhamdulillah aku dapat buat satu video cuba2 untuk tutorial animated gif..harap anda faham apa yang cuba disampaikan.. :)
p/s : tinggikan sound ye..sbb aku guna mic murah..hehe..

Tuesday, July 21, 2009

SEMAKAN GRADUAN KONVOKESYEN KE-33

Tahniah! Anda tersenarai dalam senarai graduan.

Siapa-siapa Yang Grad Tahun Ini,
Check La korang punya status..
ada tak dalam list..
kalau xde, call la akademik cepat2.. :)

Nak Semak Klik Link Ini : http://www.esmp.upm.edu.my/graduan

Monday, July 06, 2009

Exorian

Bismillah..
Kereta Baru..Exora..Blue Haze..
Sesuai untuk seisi Keluarga..
Walaupun Enjinnya tidak berprestasi tinggi namun tidak mengapa..
Aku bukannya mahu "Racing" dengan kereta ini..hehe
dah Dua Mingu aku guna..
Aku kira2 lebih kurang 0.25 sen untuk satu kilometer..
Agak mahal..tapi jika mahu bandingkan dengan dua kereta kecik, maka adalah lebih berbaloi. :)
Setakat ini belum ada apa-apa masalah yang timbul..Alhamdulillah..
Dalam dua minggu ini, aku dah jalan balik ke kampung dan bawa atok jalan-jalan..
nampaknya atok pun suka.. :)

Saturday, June 27, 2009

Jawapan Jakim Tentang Status Sister In Islam

Pada 16/02/2009 10:14 AM aku ada membuat pertanyaan di ruangan soal jawab jakim tentang SIS, dan pada 26/06/2009 08:16 AM JAKIM memeberi jawapan seperti dibawah.

Soalan :

Assalamualaikum..
SAya mahu minta Jakim memberi penjelasan tentang pergerakan Sister In Islam. (SIS).
Adakah Mereka itu Satu Gerakan Yang Sesat ? .

Jawapan :

Waalaikumussalam
Sisters In Islam ialah satu Gerakan Pertubuhan Dakwah yang dianggotai oleh Wanita- Wanita Islam. Pergerakan ini memperjuangkan hak-hak wanita. Walau bagaimanapun Kumpulan ini sangat bersifat liberal. Perkara yang diperjuangkan oleh kumpulan ini bertentangan dengan Al-Quran dan Al-Hadith. Panel menasihatkan setiap perkara yang dikeluarkan oleh pertubuhan ini perlu diteliti dan rujuk kepada para ulama’, guru-guru Agama, Pegawai masjid atau pejabat Agama yang berhampiran untuk mendapat penjelasan yang lebih lanjut..

PANEL SJAI KUMP 1. 22060

Klik Sini Untuk Paparan Asal

Friday, June 26, 2009

Michael @ Mikaeel Jackson dead at 50 - Al Fatihah

Mayat Mikaeel Jackson

Michael Jackson - hebat, kontroversi
Jun 26, 09 10:51am
Kematian Raja Pop Michael Jackson awal pagi ini akibat serangan jantung mengejutkan dunia dan dianggap sebagai satu kehilangan besar kepada para peminat dan dunia hiburan antarabangsa.

Pegawai Koroner Long Angeles, Leftenan Fred Corral memberitahu CNN bahawa Jackson, 50, disahkan meninggal dunia dua jam selepas pasukan perubatan menerima panggilan dari rumah bintang tersebut.

micheal jackson past away dead 260609 01Michael dilahirkan pada 29 Ogos 1958 di Gary, Indiana. Dia merupakan anak ketujuh daripada keluarga sembilan orang.

Lima anak Jackson - Jackie, Tito, Jermaine, Marlon and Michael - membuat persembahan bersama pertama mereka dalam satu pertandingan nyanyian ketika Micheal berusia enam tahun.

Mereka muncul juara dan seterusnya menjadi kumpulan paling paling popular -
The Jackson Five, dan kemudiannya The Jackson 5.

Michael membuat album sulungnya pada 1972, dan album
Thrillerpada 1982, yang terus menjadi lagu top 10.

Albumnya dijual sebanyak 21 juta di Amerika Syarikat dan sekurang-kurangnya 27 juta di seluruh dunia.

Penerima 13 kali Anugerah Grammy semasa hayatnya bergelut dengan pelbagai kontroversi, termasuklah dakwaannya memeluk Islam serta dituduh mencabul kehormatan seorang budak lelaki pada 1993.

Pada November tahun lalu, akhbar melaporkan, Michael memeluk Islam di rumah seorang rakannya Steve Porcaro di Los Angeles.

Turut hadir pada majlis itu penyanyi Yusuf Islam, pencipta lagu David Wharnsby dan penerbit album Philip Bubal.

Beliau dilaporkan memilih "Mikaeel" - sempena nama malaikat pembawa rezeki - sebagai nama Islamnya.

Abangnya Jermaine dilaporkan berkata, pemegang gelaran “penghibur sepanjang zaman” oleh
Guinness World Records itu menunjukkan kecenderungan untuk memeluk Islam sejak awal 1990-an.

pabila album ketujuhnya
Thrillerterjual 109 juta keping, membina sebuah rumah mewah di Los Angelas yang dilengkapi dengan taman tema dan zoo persendirian.

Kediamannya itu sering dikunjungi kanak-kanak yang kurang bernasib baik dan menghidap penyakit yang tidak boleh dirawat.

Di situ beliau bergelut dengan kontroversi yang mendakwa beliau telah mencabul seorang kanak-kanak pada 1993. Beliau diseret ke mahkamah sepuluh tahun selepas itu.

Bagaimanapun, selepas perbicaraan panjang selama dua tahun, mahkamah telah membersihkan namanya dengan mengumumkan beliau tidak bersalah.

Michael menjadi kegilaan anak muda di seluruh dunia dengan suara dan penampilannya yang unik, selain gerak tarinya yang bertenaga di pentas - dikenali sebagai tarian robot dan
moonwalk.

Terakhir beliau bergelut dengan tuntutan saman sebanyak AS$7 juta (RM25.26) oleh seorang kerabat diraja Bahrain, Sheikh Abdulla Hamad Al Khalifa kerana didakwa melanggar perjanjian untuk merakam album dan mengadakan konsert di negara itu.

Sumber : Malaysiakini

P/s : Aku Doakan Roh bEliau Titempatkan dalam golongan org yang beriman...Amin...

Tuesday, June 23, 2009

Jom Buat Animated Gif !


Bismillah..

Hari ni bertambah lagi satu iLmu..
Selama ini aku teringin nak buat Animated Gif sendiri..
Tapi tak berapa pandai dan tak tau software ape yang sesuai..
JAdi aku mencari2 di google..
Dan aku Jumpai satu Software yang Sangat mudah digunakan iaitu Photoscape.

Photoscape

Photoscape is the fun and easy photo editing software that enables you to fix and enhance photos.

Key Features
  • Viewer: View your folders photos, slideshow
  • Editor: resizing, brightness and color adjustment, white balance, backlight correction, frames, balloons, mosaic mode, adding text, drawing pictures, cropping, filters, red eye removal, blooming
  • Batch editor: Batch editing multiple photos
  • Page: Make one photo by merging multiple photos at the page frame
  • Combine: Make one photo by attaching multiple photos vertically or horizontally
  • Animated GIF: Make one animation photo with multiple photos
  • Print: Print portrait shot, carte de visite, passport photo
  • Splitter: Divide a photo into multiple parts
  • Screen Capture: Capture your screenshot and save it
  • Color Picker: Zoom in screen on images, search and pick the color
  • Rename: Change photo file names in batch mode
  • Raw Converter: Convert RAW to JPG
Software ini adalah percuma..Nak Download ? klik SINI

Di bawah ini adalah contoh2 yang aku try2 buat..
memang seronok..
korang try je godeh2..
nnti jadi la tu..
Hm..korang try la tgk VIDEO TUTORIAL Pasal Photoscape ni, moga dapat membantu..
Nak Tgk ? Klik SINI

Selamat mencuba !




Monday, June 22, 2009

Panggilan Maut

Bimillah..

Hari sabtu yang lalu, aku dapat panggilan dari senior aku semasa di Universiti, Kamal namanya, beliau bertanyakan aku tentang KA (khairul anwar) seorang lagi Senior aku yang merupakan kawan sejurusan dengannya, (aku juga satu jurusan dengan mereka)..
beliau menanyakan aku sama ada adakah benar bahawa KA sudah meninggal dunia kerana kemalangan jalan raya,kerana beliau mendapat berita dari kawan nya dan cuba menghubuni KA, tetapi tidak berjaya.. terkejut aku mendengar berita itu..
meremang bulu roma aku, teringat detik-detik bersama KA semasa di Universiti dahulu. Perasaan hiba memuncak, walaupun berita itu belum benar kesahihannya..
Aku sudah lama tidak menghubungi KA, kerana nombor telefonnya sudah hilang didalam memori telefon bimbitku, Kamal meminta aku menanyakan tentang hal itu kepada rakan-rakan yang lain untuk kepastian..

aku Menghubungi Luqman, sahabat baikku yang juga merupakan kenalan KA, terkejut juga LuQman pada mulanya, walaupun aku mengatakan bahawa berita itu belum pasti, aku meminta beliau mengesahkan berita itu, Luqman Seakan-akan takut untuk menerima kenyataan itu..

Aku menunggu Pengesahan dari Luqman..

Sementara itu aku memberi Mesej kepada kak hani yang juga kenalan KA yang juga tinggal dikawasan yang sama dengannya, Kak Hani menelefon aku, dan dalam keadaan sedikit tergelak mengatakan bahawa dia baru sahaja menghubungi KA atas urusan tertentu, dan beliau masih sihat dan masih lagi hidup..Lantas Kak hani memberi no telefon KA kepadaku..dan aku mem"foward" kepada Kamal.

Kamal menelefonku, mengatakan bahawa berita Kematian KA itu tidak benar, dan sudah dapat menghubungi KA semula...Aku tersenyum sinis..sambil-sambil bertanyakan perkembangan terbaru beliau..

Luqman kembali menelefonku, mengesahkan berita yang sama, lega hati kami, sempat juga aku bertukar perkembangan terbaru, Luqman kini sudah dapat pekerjaan secara kontrak, Alhamdulillah.. :)

Moral cerita diatas adalah :

1. Sesuatu berita itu haruslah mendapat kepastian dahulu sebelum disebar-sebarkan.
2. Jasa dan kebaikan sahabat selalunya hanya dikenang tatkala seorang itu telah pergi.
3. Setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.. :)


Tuesday, June 16, 2009

Jalan di Di PD + Putrajaya

Bismillah..

Penat, tapi Seronok..
Posting kali ini biarlah gambar-gambar yang aku ambil menceritakan segalanya.. :)






Lihat Lagi Di Flickr aku.. Klik Sini

Tuesday, June 09, 2009

Hiburan Terlampau


Hari ini aku nak share sedikit informasi yang aku nak korang tahu..hehe

Adalahkiranya posting yang aku buat ini bukanlah begitu menjurus kepada apa yang dibincangkan itu, tetapi lebih kepada informasi yang berkaitan dengan industri hiburan tanah air.

Seperti yang kita semua tahu, pemain-pemain dalam industri hiburan dinegara kita dikuasai oleh Media Prima dan Astro.

Tapi adakah anda tahu bahawa kita juga sebenarnya adalah pemain industri itu secara tidak lansung ?

Info : Major Share Holder bagi MediaPrima adalah Employees Provident Fund Board A.K.A KWSP!!

Major ShareHolder bagi Astro adalah Khazanah Nasional BHD, GLC company !!

Jadi kesimpulan yang aku dapat buat adalah, kita sebagai pencarum KWSP sebenarnya turut menyumbang untuk membeli saham dalam media prima, dan sebagai pembayar cukai, kita juga menyalurkan wang kepada syarikat GLC untuk mmbeli saham di Astro... :)
Sedar tak sedar kita "melabur" juga disana rupanya...
Jadi Adalah menjadi Tugas kita untuk terus mendesak agar program-program yang dihasilkan itu mempunyai kualiti dan mesej yang baik, bukan karya haprak dan sampah seperti sekarang !!

Thursday, June 04, 2009

Sehari Di Tanjung Piai

Bismillah..

Lama tak Update Blog..
Pergi bercuti menenangkan Hati..hehe..
Dari Isu Chinpeng Ke ISu Stadium Di Terengganu..
Malaysia Tidak pernah Bebas dari dibelenggu..
Moga-Moga segala Isu dapat membentuk jati diri rakyat agar Tidak Layu..

Kembali ke Tajuk diatas..
Sehari di Tanjung Piai..
Perjalanan dari Kampung ku Di KL ( kampung Ladang ) ke Tanjung Piai mengambil masa kira2 2 jam..
pejalanan agak jauh,tapi tidak rasa begitu penat kerana dalam perjalanan, ibu aku suruh memainkan CD Almathurat yang diberikan oleh sahabat ibuku yang baru-baru ini mengadakan majlis pernikahan anak lelakinya..
Agak Unik...tp sangat berguna..( nnti aku kawen nak bagi korang CD tu jugak la)

welcome-tnjg
Tanjung Piai

Taman yang terletak di Hujung benua Asia yang paling ke Selatan..
Dalam Jam 2.30 ptg aku tiba di sana..
SAmpai2 parking kete..kene charge rm3..
Mak n maktok tak larat nak jalan..so mereka rilek kat tempat mkn..
aku n dua org adik aku je yang p explore..
nak masuk sini bayaran yang dikenakan adalah RM5 bagi dewasa dan Rm 3 bg bebudak sekolah..tp kat webite aku tgk flat rate rm3 bg org malaysia..tp takpe..dah tukar kot rate..aku byr je..selamat adik ticket tu senyum kat aku..hehe
pada mulanya aku ingt dekat je..
rupanya jauh la jugak..kira2, 1km..agak penat bg aku yang kurang exercise ni..
tapi pemandangan paya bakau amat menarik walaupun ianya dicemarkan sedikit dengan pembuangan sampah oleh individu2 yang tidak layak dipanggil manusia..
dari jeti, aku boleh nampak singapura degan jelas..kapal2 besar yang ingin berlabuh di singapura dan PTP juga dapat dilihat dengan jelas..angin bertiup redup..sungguh best..
Di tapak penghujung Asia paling Selatan Pula ada la disediakan Globe dunia..boleh tahan, tapi dekorasinya kurang menarik.
globe-tnjng
korang tengok la gambar2 yang sempat aku capture kat flickr aku..
kata org Gambar dapat Berkata2..hehe..

Masalah

aku n adik aku habis explore dalam jam 3.30..dalam sejam je..xde apa sangat..
aku kembali ke pangkuan ibuku..huhu..
mak seperti biasa sedang berbual2 dgn rakan baru..
baru tahu rupanya bermasalah juga penduduk disana, walaupun menjadi penyokong kuat Sebuah parti Melayu..
Ketiadaan elektrik..kerana mereka berstatus setinggan..
tapi yang menjadi ketidak puas hatian mereka, setinggan *CINA dikampung kukup disalurkan pula kemudahan Elektrik..
Mungkin TNB meragui kemampuan org *melayu untuk membayar Bil elektrik..
Dimana Pendekar-pendekar Melayu ? Haih ~

Pulang

Dalam perjalanan balik,
atok aku nak cari sagu rumbia..
ingin dibuat lempeng agaknya..
katanya makanan zaman jajahan jepun dahulu kala..
berpusing2 juga mencarinya..
akhirnya jumpa dikawasan "penerok"..
tokey *cinalah Yang menjualnya..
terkabul sudah keinginan maktok akhirnya..

* No Racism !

Thursday, May 28, 2009

Barcelona (2) - Man Utd (0)


For The "White Jersey" Fan :
Dont be to ArroGant..
You deserve to Lose ! :P

Eto' , Messi And Barca team Prove they are the Best in Europe ! :)
 Congrats !

Tuesday, May 26, 2009

Jom Clubbing !



Bismillah,
Ngeri Aku Tgk Pic Diatas,
Gambar2 Mereka yang Mati Di Dalam Sebuah Kelab Malam di Thailand,
Moga Menjadi Iktibar Buat Kita,
Bayangkan Jika Nyawa Dicabut Disana,
Adakah layak untuk Kita ke Syurga ?
Tahankah kita dengan Siksaan Api neraka ?
Semoga Allah Memelihara Kita,
Dari Membuat perkara yang dilarangNya...

Lihat Pandangan Rakan2 Mengenai isu "Clubbing: Trend Masa kini " di ILuvIslam

Wednesday, May 20, 2009

Announcement To TPB ShareHolders


NOTICE IS HEREBY GIVEN that the Fifth Annual General Meeting of Tradewinds Plantation Berhad will be held at Mahkota Ballroom 2, Ballroom Level, Hotel Istana Kuala Lumpur, 73 Jalan Raja Chulan, 50200 Kuala Lumpur on Thursday, 11 June 2009 at 10.30 a.m. for the following purposes:-

As Ordinary Business, to consider and if thought fit to pass the following resolutions:
ORDINARY RESOLUTIONS
1. To receive and adopt the Audited Financial Statements for the financial year ended 31 December 2008 together with the Reports of the Directors and Auditors thereon.
2. To declare a First and Final Dividend of 6% per share less 25% income tax for the financial year ended 31 December 2008.
3. To approve the payment of Directors’ fees for the financial year ended 31 December 2008.
4. To re-elect the following Directors as Directors of the Company who are required to retire from office pursuant to Article 105 of the Company’s Articles of Association:
i) Encik Bakry bin Hamzah
ii) Mr Chuah Seong Tat @ Chuah Chee Tat
5. To re-elect Encik Mohd Nazri bin Md Shariff as Director of the Company who is required to retire pursuant to Article 99 of the Company’s Articles of Association.
6. To re-appoint Messrs BDO Binder, as auditors of the Company for the ensuing year and to authorise the Directors to fix their remuneration.
Full detail click here

Friday, May 15, 2009

With Tok Abah


Bismillah...

Tugas

Minggu Ini Aku Ditugaskan Untuk Menjaga Atok Kerana Bapa SaudaraKu kehilangan Kereta(Baru Dijumpai di Segamat) Jadi beliau tiada kenderaan untuk kerumah Atok Ku..
aku bermula "tugas" pada Pukul 8 pagi hingga 10 pagi..
8 pagi aku sampai, aku baca paper, atok aku masih lagi belum bangun (beliau bangun subuh dan minum pagi pada pukul 7 kemudian tidur kembali)
tepat jam 8.30 pagi, aku kejutkan atok,
pada kali pertama agak terkejut atok,
mungkin cara aku kejutkan membuatkan atok terperanjat..hehe
Tapi lama-kelamaan Sudah OK.. :)
kemudian,aku papah Atok untuk bangun menggunakan Togkat untuk ke bilik Air,
Alhamdulillah beliau masih mempunyai kekuatan untuk mandi sendiri,
sementara menunggu Atok Mandi, Aku sambung baca paper,
Dalam pukul 8.45pg atok selesai mandi,
aku papah atok ke kerusi, memakaikan atok kain pelekat,
atok meminta digarukan pada bahagian badan aTok, aku garu menggunakan sikat yang diberikan atok,
pada mulanya aku menggaru perlahan, tetapi atok meminta supaya lebih kuat sedikit, aku sebenarnya khuatir kulit atok akan berdarah, kerana kulit atok yang kini berusi 89thn sangat sensitif..
selesai menggaru, aku menyapu losyen Aloe vera di bahagian belakang badan dan tangan atok,
untuk memastikan kulit aTok tidak kering, Selsai Menyapu Aloe Vera, aku menepuk-nepuk badan atok kerana atok kelihatan sukar bernafas..
Apabila keadaan Atok Sudah selesa kembali, aku berikan atok Ubat, 3 biji semuanya, 

Sarapan 

Kami sarapan bersama-sama,
Atok hanya makan 2 keping roti dan 3 biji buah Kiwi dan sebiji Pisang,
Aku pula makan karipap Atau ladang2 Bibik masakkan Nasi Goreng dan telur,
air Nescafe ! sangat Manis ! aku terpaksa tambah air kosong..hehe..

Sambil bersarapan aku berbual dgn atok tentang berita2 yang ada di dada akhbar,
Juga menonoton siaran AWANi pagi..Kadang2 Discover channel..
selsesai sarapan lebih kurang pukul 10, atok kembali ke bilik, aku berikan Ubat Sesi kedua 5 biji Kesemuanya,
banyak betul ubat atok, Pagi sahaja 8 biji Ubat ditelannya..
aku sapukan Bedak Dettol dbelakangnya bagi mengelakkan beliau gatal dan mengurangkan beliau menggaru sendiri,
Aku pakaikan Atok Baju Panas, dan Beliau sedia Untuk Berehat,
Atok Berdoa Sebelum Berehat Di katil..
Aku keluar dari Bilik..
DAn pulang kerumah..

Sesi tengah Hari di sambung Oleh Bapa saudaraKu yang Sulung..(kadang2 aku turut menggantikan beliau jika beliau mempunyai urusan )

Gambar

Gambar Diatas, aku Bersama Atok,
Aku ketika itu berusia 3 atau 4 thn..
Lihat bagaimana kasih sayang atok Kepada cucunya,
Jika dulu aku berbatuk2 pasti beliau akan menepuk menepuk dibelakangku,
Jika dulu Tangan ku Luka, Pasti beliau akan merawat lukaku,
Jadi Layak kah Aku untuk Merungut jika kini Diminta untuk Menjaga Atok ku ?

With Tok Abah

aku sebenarnya sebelum in Agak Segan Dengan Atok, Aku kurang rapat dengan beliau,
bermula dari atok sakit, aku menjaga beliau di Hospital, sejak itu aku sudah agak mesra dengan atok,
Sebab itu atok sendiri yang meminta aku menjaga beliau, 
Aku kehilangan abah sejak umur 10 thn..
Abahku Adalah Ibuku, Ibuku adalah ibuku..
Aku Gembira Menjaga atok, Bagiku, Berkhidmat untuk atok seperti berkhidmat untuk Abahku..
aku dapat membalas jasa Abah dengan berkhidmat untuk Atokku.. :)

Thursday, April 23, 2009

Dulu Edorgan, Kini Ahmedinejad !

Meninggalkan dewan ? bukahkah mereka pejuang-pejuang hak kebebasan bersuara ?

Clown Yang terlepas dari sarkas
Bismillah...

Semalam, Presiden Iran berucap dalam Seminar UN Anti-perkauman di geneva,
sepertmana yang kita tahu, Amerika yang tidak pernah berubah sebagai "pencacai" israel telah memboikot seminar itu..

Apa yang menarik perhatian adalah semasa Prsiden Iran tu berucap, terdapat "badut penunjuk perasaan" yang dipercayai pelajar israel membaling hidung badut kearah beliau...aku pun tdak pasti tahap keselamatan begitu teruk sekali..namun, ahmedinejad dengan tenang memaafkan perbuatan Badut itu..mungkin pelajar tersebut mahu meniru gaya pembaling kasut kearah BUsh.. 

Tidak terhenti setakat itu sahaja, semasa beliau memberi ucapan mengenai kezaliman iSrael, dan menimbulkan isu holocust, berpuluh2 wakil dari negara eropah dilihat meninggalkan dewan bersidang..

Apa yang menjadi persoalan dikotak fikiranku, Jika dahulu semasa Edorgan meninggalkan seminar ketika tidak dapat bercakap dengan lantang sepertimana presiden israel, dilihat sebagai tidak profesional dan tidak menykong kebebasan bersuara, kini mereka (ISrael/EU) menjilat ludah mereka kembali..mereka meninggalkan sidang seminar kerana tidak dapat menerima kenyaatan sebenar, kini mereka pula yang tidak Profesional dan TIDAK menyokong kebebasan suara..

Umat Islam Bangkitlah Bersuara ! Gunakah segala kekuatan yang kita ada supaya tidak diperkotak-katikkan lagi oleh mereka yang durjana.

more news:

Tuesday, April 21, 2009

Pemanasan Global Adalah Perkara Semulajadi ?

Bismillah...
Aku Terbaca Paper NST, dua hari yang lepas..
Surat yang ditulis oleh Pensyarah teknologi MAsa Depan UPM..
Jom BAca Pandangan beliau tentang pemanasan GlObal dan komen beliau tentang Earth Hour..
Sangat Menarik untuk difikir-fikirkan.. :)

Ps : Rasa sedikit tertipu oleh penaja Earth Hour (Al-Gore) ..

SUMBER : NST

GLOBAL WARMING: Earth Hour is a total farce 
By : MOHD PETER DAVIS, Bandar Baru Bangi 

AS the lights went out for Earth Hour on March 28, organised by World Wide Fund for Nature (WWF) to protest against man-made global warming, our scientist family did exactly the opposite.

We switched on every single light in our energy-efficient bungalow in Bandar Baru Bangi. We held this mini festival of lights to say that mankind's increasing use of electricity has nothing to do with global warming. 

My wife, a retired scientist, had been complaining all week about the unrelenting Earth Hour campaign on TV, radio and the newspapers.

She pointed out that it was mainly youth who are getting sucked into this campaign.

"This is immoral and an insult to everything we have achieved. I studied under oil lamps until I was 16. Electricity got us out of poverty and built Malaysia . It transformed society. If anyone messes up our electricity supply, it's back to oil lamps and padi farming.
"That's what our youth don't realise. But now the WWF is trying to convince youth to feel guilty about consuming electricity. 

"Earth needs more and more electricity. That is how we measure our improving standard of living." 

My objection to the Earth Hour campaign is also fundamental. Man-made global warming is simply not true; it is a man-made fraud. 

Thirty-one thousand scientists so far, including me, have felt it necessary to protest against this fraud by publishing our names and qualifications in a properly conducted Internet poll. 

There is nothing new or to fear about global warming. It is not caused by man's industrialisation, by over-development or "over-population".

Global warming is a perfectly natural phenomenon. Ten-thousand-year global warming periods followed by 100,000-year ice ages have occurred with some regularity for the last two million years and probably throughout much of the 4.5 billion years of life on Earth.

What causes climate change is the Earth's varying tilt and elliptical orbit around the sun and our solar system's long journey through the Milky Way, together with cosmic radiation from exploding stars. Most of this basic science has been known for 100 years.

Carbon dioxide (CO2) is not an environmental poison but has been named by 10 generations of scientists as "the gas of life" which, by photosynthesis in green plants, gets converted to organic matter. The small additional carbon dioxide produced by industrial man is a bonus, not a threat to life.

Our rainforest climate is Earth's best example of the tremendous benefits of global warming and higher levels of CO2. Malaysia's constantly warm climate, high rainfall, abundant sunshine and high natural CO2 levels, caused by plentiful rotting vegetation, combine to produce the highest rate of biomass production in the world. 

The kenaf tree in Malaysia can grow to five metres in four months. A new Malaysian grass plantation is producing sustainable one-metre cut grass for climate-housed cows every 30 days. This Malaysian invention, deep tropical agriculture, can transform food production and, with cheap desalinated water and electricity from new "inherently safe" fourth-generation nuclear power stations, can spread throughout the dry tropical regions of the world, even deserts.

Scientist now know in principle how to feed the population during the next ice age, which climatologists say will begin with a mini-ice age by 2050, within the lifespan of half of the world's population. 

We must get back to the big science of my youth, like Atoms for Peace, the Green Revolution and the Man on the Moon mission. The very best investment from Malaysia's economic stimulus packages is a great increase in science and engineering scholarships at all levels for the best generation of youth in our history.

Saturday, April 18, 2009

MSAM '09: ASB Masih Haram ?

MSAM '09 : 18-27 April 2009
Padang B, Plaza Angsana JB.
5 minit dari rumah aku..haha..

Bismillah...
Diatas adalah Program MSAM yang akan diadakan berdekatan dengan umah aku..
tapi aku tak berniat nak ulas panjang mengenai program tersebut..
bagi aku ianya baik untuk memahamkan warga malaysia tentang apa itu unit saham amanah..

Buat Mereka yang sebelum ini melabur dalam pelaburan yang "tidak Halal" ini mungkin berasa lega kerana Majlis Fatwa Kebangsaan Telah Mengeluarkan Fatwa "Harus"..
Ulasan Ustaz ZAharudin..Lihat Sini

Tapi..
Aku masih Ragu..
Salahkah aku Meragui Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan itu ?
Aku Rasa sedikit bersalah..

Aku Merujuk Kepada laman web ustaz Zaharudin, bagi aku beliau arif dalam bidang ini..
Dalam laman web beliau, ustaz Zaharudin lebih cenderung kepada fatwa yang Mengharamkan seperti yang dikeluarkan oleh majlis Fatwa Selangor(sebelum fatwa kebangsaan dikeluarkan)..

ikuti perbincangan beliau disini.

Setelah mengikuti penilaian beliau secara ilmiah dan terbuka, aku memilih untuk tidak melabur dalam Amanah saham yang ditawarkan oleh PNB..
Memang Benar Fatwa yang dikeluarkan oleh majlis Fatwa selangor secara automatiknya terbatal, Dan Statusnya Kembali HARUS.
Tapi dalam penilaian aku yang kurang ilmu, Statusnya Masih HARAM.
ini kerana,
Aku masih Meragui Jumlah 37% jumlah pelaburan HARAM yang masih diteruskan dalam ASN/ASB.

Bagi aku,
Banyak Lagi Unit-unit amanah Saham yang berstatus Syariah yang boleh dijadikan sebagai alternatif..
lihat senarai unit amanah syariah..Banyak jumlahnya.. lihat sini

Jadi buat Anda berhati-hatilah dalam membuat keputusan dalam membuat pelaburan..
Jika anda pergi ke MSAM '09 cuba bangkitkan isu ini jika berkesempatan..
Supaya Mereka(pihak PNB) sekurang-kurangnya dapat memberi JAMINAN akan mengurangkan dan seterusnya menghapuskan Saham-saham berstatus HARAM dalam pelaburan yang mereka buat bagi pihak Anda..
Anda Mempunyai Hak itu..
Gunakan HAk anda..

Ayuh kita DESAK PNB untuk mendapatkan status Syariah! Dalam Setiap Unit Saham Amanahnya.

"Pilihan Pelabur Bijak"- Motto ASNB



PS : Kini aku mengerti mengapa allahyarham Abahku Hanya mempunyai nilai Pelaburan RM100 sahaja dalam ASB.. :)

Sunday, April 12, 2009

"Puasa" Internet,Hp, Game, Laptop - TAMAT

BIsmillah..

InsyaAllah MUlai jam 12mlm ni (13/4/09), aku nak try sesuatu yang aku dah lama fikirkan selama ini..
aku nak cuba taknak sentuh laptop,main game, layari internet, serta menggunakan handpone selama satu minggu..
mungkin agak mudah bagi sesetengah anda,
tapi bagi aku itu suatu perkara yang sukar, jadi aku nak try..
supaya dapat kurangkan ke "addict"kan aku terhadap internet/hp/game..
pada rakan2 yang aku selalu mesej, aku akan tulis surat kepada anda, kerana aku tak guna HP dalam masa seminggu ni jugak..haha..dah lama tak menggunakan tangan untuk menulis..
mudah-mudahan aku dapat capai sasaran..ameen.. :)

-----------------------------------------------------
Result:

Hp: bertahan hanya 41jam sahaja, akbat mesej "kecemasan".. :P
Laptop/game/ internet : BERJAYA !

Thursday, April 09, 2009

Senarai Kabinet Baru, Dimana Khairy ?

Senarai penuh Kabinet

Senarai Jemaah Menteri yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak:

PERDANA MENTERI: 
Datuk Seri Najib Tun Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
1. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi)
2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen)
3. Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi)
4. Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam)

Timbalan-timbalan Menteri:
1. Datuk Liew Vui Keong
2. Datuk Dr Mashitah Ibrahim
3. Datuk S.K. Devamany
4. Ahmad Maslan
5. T.Murugiah

MENTERI KEWANGAN:
Datuk Seri Najib Razak

MENTERI KEWANGAN II:
DATUK AHMAD HUSNI MOHAMAD HANADZLAH

Timbalan:
1. Datuk Chor Chee Heung
2. Datuk Dr Awang Adek Hussin

MENTERI PELAJARAN:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan:
1. Datuk Dr Wee Ka Siong
2. Dr Mohd Puad Zarkashi

MENTERI PENGANGKUTAN:
Datuk Ong Tee Keat

Timbalan:
1. Datuk Abdul Rahim Bakri

2. Datuk Robert Lau Hoi Chew

MENTERI PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI:
Tan Sri Bernard Dompok

Timbalan:
1. Datuk Hamzah Zainudin

MENTERI DALAM NEGERI:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Timbalan:
1. Datuk Wira Abu Seman Yusop
2. Jelaing anak Mersat

MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI, KESENIAN DAN KEBUDAYAAN:
Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim

Timbalan:
1. Datuk Joseph Salang Gandum
2. Senator Heng Seai Kie

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
Datuk Peter Chin Fah Kui

Timbalan:
Noriah Kasnon

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
Datuk Seri Shafie Apdal

Timbalan:
1. Datuk Hassan Malek
2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun

MENTERI PENGAJIAN TINGGI:
Datuk Seri Mohd Khaled Nordin

Timbalan:
1. Datuk Dr Hou Kok Chung
2. Datuk Saifuddin Abdullah

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
Datuk Mustapa Mohamed

Timbalan:
1. Datuk Mukhriz Mahathir
2. Datuk Jacob Dungau Sagan

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI:
Datuk Dr Maximus Ongkili

Timbalan:
Fadillah Yusof

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
Datuk Douglas Uggah Embas

Timbalan:
Tan Sri Joseph Kurup

MENTERI PELANCONGAN:

Datuk Ng Yen Yen

Timbalan:
Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
Datuk Noh Omar

Timbalan:
1. Datuk Johari Baharum
2. Datuk Rohani Abdul Karim

MENTERI PERTAHANAN:
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Timbalan:
Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

MENTERI KERJA RAYA:
Datuk Shaziman Abu Mansor

Timbalan:
Datuk Yong Khoon Seng

MENTERI KESIHATAN:
Datuk Liow Tiong Lai

Timbalan:
Datuk Rosnah Rashid Shirlin

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
Datuk Ahmad Shabery Cheek

Timbalan:
1. Datuk Razali Ibrahim
2. Wee Jeck Seng

MENTERI SUMBER MANUSIA:
Datuk Dr S.Subramaniam

Timbalan:
Datuk Maznah Mazlan

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA:
Datuk Ismail Sabri Yaakob

Timbalan:
Datuk Tan Lian Hoe

MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
Datuk Kong Cho Ha

Timbalan:
Datuk Lajim Ukin

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
Datuk Seri Sharizat Jalil

Timbalan:
Datin Paduka Chew Mei Fun


MENTERI LUAR:
Datuk Anifah Aman

Timbalan:
1. A.Kohilan Pillay
2. Datuk Lee Chee Leong

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin

Timbalan:
Datuk M.Saravanan 

SUMBER: Bernama

Anda Mungkin Meminat Post ini Juga :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...